Lokomotywa elektryczna Pesa Gama 111Eb
Charakterystyka lokomotywy Pesa Gama 111Eb
Pesa Gama 111Eb to szybka i dynamiczna lokomotywa elektryczna, produkowana przez firmę Pesa Bydgoszcz. Wyposażona jest w trzy silniki trakcyjne o mocy 3200 kW łącznie, dzięki czemu osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. Lokomotywa ma długość 24,2 metra i wymiary zewnętrzne, które są zgodne z europejskim standardem UIC. Posiada także bogate wyposażenie, w tym systemy sterowania, systemy układu hamulcowego, systemy ładowania i urządzenia bezpieczeństwa. Umożliwia ona bezpieczną i wygodną jazdę przy zastosowaniu nowoczesnych technologii. Jest ona doskonale przystosowana do różnych typów taboru i może być wykorzystywana na liniach kolejowych o różnym stopniu trudności.
Lokomotywa elektryczna Pesa Gama 111Eb jest przykładem wysokosprawnej i wydajnej jednostki napędowej. Charakteryzuje się szeroką gamą zastosowań, umożliwia transport osobowy lub towarowy na krótkich lub długich dystansach. Wysoka wydajność silnika zapewnia wyjątkowo wyrafinowany i cichy poziom pracy.
Konstrukcja
Lokomotywa elektryczna Pesa Gama 111Eb jest konstrukcją czteroosiową i składa się z dwóch części: kabiny maszynisty i jednostki silnika. Maszyna waży do 85 t, jej długość wynosi 19,5 m, a wysokość 3,2 m. Kabina maszynisty zapewnia wygodę i bezpieczeństwo dla obsługi. Jest wyposażona w nowoczesny system sterowania, który umożliwia precyzyjną kontrolę pojazdu.
Silnik
Lokomotywa elektryczna Pesa Gama 111Eb jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 2200 kW. Umożliwia ona przyspieszenie do 90 km/h i jest w stanie pokonać dystans do 400 km na jednym ładowaniu baterii. Silnik jest wysoce wydajny i wytrzymały na długie trasy.
Użyteczność
Lokomotywa elektryczna Pesa Gama 111Eb jest ceniona za wszechstronność i wydajność. Jest zdolna do przewozu różnych rodzajów towarów, w tym także materiałów niebezpiecznych. Dzięki jej wysokiej wydajności i niskiemu zużyciu paliwa jest to jedna z najbardziej ekonomicznych jednostek napędowych dostępnych obecnie na rynku.
O prawdziwym pojeździe Elektrowóz 111ED Pesa Gama Marathon
Lokomotywa elektryczna ze spalinowym silnikiem dojazdowym / manewrowym
Kabina Gamy była pierwszym wnętrzem lokomotywy zaprojektowanym we współpracy z Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych w Polsce, a więc z praktykami najlepiej znającymi zalety i wady wszystkich dotychczas eksploatowanych pojazdów. Zebrała również pochwały maszynistów z Włoch i Niemiec podczas targów Innotrans 2012 oraz późniejszych wizyt. Jest to model lokomotywy cieszący się dużą renomą wśród specjalistów.
4 scenariusze zderzeniowe
Bezpieczeństwo obsługi i pasażerów w lokomotywach Gama Martahon zapewnia specjalna konstrukcja kabiny maszynisty oraz elementy, których zadaniem jest zminimalizowanie skutków ewntualnego zderzenia. Wzmocniona klatka kabiny, której konstrukcję wykonano ze stali o najwyższych paramerach gwarantuje bezpieczeństwo maszyniście. W czasie kolizji najpierw siłę zderzenia przejmuje sprzęg, a kluczową rolę spełniają absorbery energii, które poza jej pochnianiem zapobiegają również wspinaniu się pojazdów na siebie. W drugiej fazie energię zderzenia pochłania tzw. honey comb /plaster miodu/ – blok specjalnie ukształtowanych elementów aluminiowych. Zamontowany pod kabiną zgarniacz uniemozliwia przedostanie się jakichkolwiek elementów pod koła pojazdu. Pojazdy Pesa spełniają normę EN 15227 w ramach 4 scenariuszy zderzeniowych – kolizji z pojazdem o takiej samej masie, wagonem towarowym, ciężarówką oraz pojazdem osobowym.
Maszynista w centrum uwagi
Gama Marathon jest dopasowana do potrzeb użytkowników. Pulpit powstał przy udziale maszynistów i instruktorów. Na wyposażeniu znajdują się toaleta oraz w pełni wyposażona kuchenka (lodówka, mikrofalówka, czajnik bezprzewodowy). Moc silnika pozwala na bezproblemową obsługę wszystkich bocznic a także wprowadzenie pociągu o masie 3200 t na wzniesienie nawet 7 promili oraz na przemieszczanie się składu na odcinkach pozbawionych napięcia trakcyjnego przy minimalnym zasięgu 42km.
Podstawowe dane techniczne Gama Marathon 111Ed
Silnik trakcyjny |
4 x 1400 kW
|
Moc lokomotywy |
5600 kW
|
Prędkość |
160 km/h
|
Siła pociągowa przy rozruchu |
320 kN
|
Maksymalny nacisk na oś |
206 kN
|
Napęd elektryczny |
2 przekształtniki trakcyjne + 4 falowniki dwupoziomowe
|
System zabezpieczenia pociągu |
SHP + CA + RS/ETCS (opcja)
|
System sterowania i diagnostyki |
Mikroprocesory o strukturzerozproszonej
|
Agregat prądotwórczy |
420kVA
|